Ik heb nu etappe 1 t/m 26 gelopen, totaal 498 km. Nog 0 km te gaan tot de Pietersberg!

Etappe 11: Hellendoorn - Holten - 16 km

Vrijdag 10 augustus 2018 --- ca. 22 gr. veel zon met een paar wolken en één buitje

11e Etappe: Holten - Hellendoorn: 16 km

Gisterenavond met de camper aangekomen op Camperplaats Lookerland in Holten, nadat ik eerst mijn fiets had gestald bij AH in Hellendoorn (ik fiets na de wandeletappe terug naar de camper!). Vanmorgen om 6 uur wakker geworden, mooi, want ik wou al vroeg aan de wandel! Eerst goed ontbeten en om 7:15 was ik op pad! Deze etappe heb ik van Zuid naar Noord gelopen. Ik had "ergens" gelezen dat er van Noord naar Zuid veel "vals plat" was, nou ik heb toch behoorlijk moeten klimmen (en gezweten) vandaag... Maar, het was een prachtige route over de Sallandse Heuvelrug, de Holterberg en het Noetselerveld met veel heuveltjes, bossen en heide, bijna helemaal onverhard. Aan het begin van de etappe, vanaf Vorden dus, een omweg van zo'n 1,5 km gemaakt naar de Canadese Begraafplaats. Geen spijt van gehad, het doet me altijd wel wat als je ziet hoe jong die mannen waren. De meesten zijn omgekomen aan het eind van de oorlog. Triest!

Door een prachtige beukenlaan

Langs een "koebank"

en langs een kabouterboom ...

langs info uit mijn geboortejaar

en een "vogelkastjesboom"

Naar de Canadese Begraafplaats ...

Canadese Begraafplaats 1.355 graven

Uitzichtpunt bij Holten

Via de Oude Hellendoornseweg richting de Holterberg. Een paaltje gemist, ik denk een heel eind terug ... geprobeerd met het Pieterpadboekje en enkele fietsende voorbijgangers en Google Maps een aansluiting te vinden met het Pieterpad. Na veel speurwerk leek dat wel te lukken. Tóch voor alle zekerheid gevraagd aan een passerende bosbouwwerker ... ja, hij wist precies waar ik het paaltje gemist had! Da's wèl frappant! Hij bood aan me erheen te brengen met zijn werkbus, en ja, natuurlijk wil ik dat, het bleek nog een heel eind, heuvel op! De man werkte sinds de storm van 18 januari voor de eigenaar van het Landgoed om de schades te herstellen, dit was zijn laatste dag, de klus was geklaard!

Hier ergens heb ik een klein paaltje met markering gemist ... de bosbouwwerker op de tractor heeft me met z'n werkbus weer naar het juiste pad gebracht! Ik heb wél eerst zo'n 3 km lopen zoeken en het was ondertussen méér dan 1 uur later!

Door het warme en droge weer van deze zomer staan heide en andere vegetatie er erg droog en dor bij. Op sommige plekken heeft de heide de droogte toch weerstaan en begint zelfs voorzichtig te bloeien.

uitzicht vanaf de Holterberg

uitblaze op zoek naar het goede pad

een vierkantje akkerbouw in het bos

Schuldig landschap ... Twilhaar, van 1940 tot 1947 een Nederlands Werkkamp maar in WO II overgenomen door de Duitsers als Durchgangslager voor Joden. Het bos heeft tegenwoordig bezit genomen van het terrein, er hangt nog een eigenaardige sfeer (vond ik).

Op korte afstand de Schaapskooi Twilhaar, die niet meer in gebruik is. De schapen hebben het veld moeten ruimen voor de laatste Korhoenpopulatie van ons land...

Bij Twilhaar

Twilhaar - ingang werkkamp

Schaapskooi Twilhaar - niet meer in gebruik...

Twilhaar - monument

Oude eikenstrubben in de Rietslenk

N.H. Kerk in Hellendoorn uit 1100

Koren en Stroommolen "De Hoop" in Hellendoorn

Het is uiteindelijk een pittige etappe/dag geworden! 16 km van de etappe + 1,5 km extra voor het bezoek aan de Canadese Begraafplaats + 3 km extra voor "paaltje gemist" én 12 km fietsen terug naar de camper in Holten. Dus mezelf maar eens goed verwend en bij Lorkeers in Hellendoorn een héérlijke cappuccino genomen, mét slagroom en "iets" met procenten en een klein hoorntje met zalig sinaasappelijs! Ik was precies om 18:00 uur weer bij de camper.