Ik heb nu etappe 1 t/m 26 gelopen, totaal 498 km. Nog 0 km te gaan tot de Pietersberg!

Etappe 8: Coevorden - Hardenberg - 19 km

Zaterdag 2 juni 2018 --- ca. 22 gr. ochtend motregen - middag droog - geen zon

8e Etappe: Coevorden - Hardenberg: 19 km

Groot verschil in weer en temperatuur met de vorige dagen. Het miezert behoorlijk. M'n rugzak en mezelf voorzien van regenkleding en met de trein van 09:40 uur naar Coevorden gegaan. Nu al veel Pieterpadters gezien, het is weekend hè dus veel mensen zijn vrij. In Coevorden aangekomen, shit ... m'n wandelstokken vergeten en ik kan met die "rotte" knieën van mij écht niet zonder! Nieuwe kopen? In de sportzaak waar ik gisteren langs was gekomen gevraagd, nee, die hadden er geen! Dan maar zónder stokken en heel goed uitkijken dat ik niet misstap, want dan is het geheid foute boel! Nog vóór ik Coevorden uit was kwam ik langs een Kringloopwinkel, zouden ze ... misschien ... jawel hoor! Na wat afpingelen voor een paar euro's! Eigenlijk skistokken maar wat kan mij dat schelen, ze waren geschikt om te wandelen. Met goede moed Coevorden uitgestapt en aan etappe 8 begonnen! Bij Molen "De Arend" even de weg overgestoken om een foto te maken voor mijn molenverzameling. Daarna over een bruggetje over de Lutterhoofdwijk het natte gras in richting de Drentse Poort, een kunstproject gemaakt van zwerfkeien op de grens van Drenthe en Overijssel.

Coevorden - Molen "De Arend"

Ha fijn - een alternatief!

Coevorden - brug over de Lutterhoofdwijk

Paard met een mooie vlecht!

Coevorden - bruggetje over de Lutterhoofdwijk

Coevorden waarschuwt!

Het beeld "Drentse Poort" van beeldhouwer Rob Schreefel - 6,5 meter hoog - 33 ton aan stenen.

Hier passeer ik de provinciegrens van Drenthe en Overijssel!

Ja, die Drentse Poort heb ik dus 2 x gezien! Een paaltje met markeringen dat in het hoge gras stond, heb ik niet gezien. Mooi een rondje om een watertje gelopen en weer uitgekomen bij het kunstwerk! Tja ... dan had ik maar beter in het boekje moeten kijken! Verder langs de akkers, volkstuintjesclub De Hulte en kanalen en kanaaltjes en de VECHT! Ondertussen weet ik nu dat hier de Pieterpadmarkering (helemaal onderaan) op lage paaltjes staat en ik let er nu speciaal op!

Paaltje/markering gemist! Niet gek hè, als het helemaal in het gras staat

"Spaghetti-kruispunt" van de Vecht met 2 kanalen en een spoorlijn (en mijn prachtige wandel/skistokken van de Kringloop!)

Langs akkers met fraaie lijnen

De spoorbrug over de Vecht

Grappige (boeren)brievenbus

Naar Gramsbergen, mét stadsstatus! (ik vind het eerder een dorp, wel héél mooi!). Een kleine stadskern, Kruisstraat met "flinten", Meiboomplein (met meiboom) en een bronzen beeld van een groepje Pieterpadwandelaars.

Gramsbergen stadskern

Gramsbergen - Pieterpadwandelaars

Gramsbergen - Meiboomplein

Zóóó - al aardig wat kilometers afgelegd (maar nog veel meer te gaan!

Verder; naar/door het dorpje Ane. Het monument van de slag om Ane heb ik gemist, de oude dorpsschool heb ik wel gezien. Meteen daarna het mooie Engelandsche Bos ingelopen, vernoemd naar het nabije buurtschap Engeland (= weideland!). Het is een gemengd bos, erg licht en gelegen op rivierduinen in een afgesneden meander van de Vecht. Het licht gekleurde zand is op de paden duidelijk te zien.

Langs boerderijen, koeien, schapen en schuurtjes

Langs velden en akkers met eindeloze rijen gewassen

Door het Engelandsche bos, gelegen op rivierduinen van de Vecht

Omleiding voor Hardenberg, jammer, een stuk gemist

Een paar kilometer vóór Hardenberg waren werkzaamheden en daarom was er een omleiding van het Pieterpad, niet leuk! Uiteindelijk toch in Hardenberg bij het station aangekomen, m'n fiets daar weer opgepikt, bij Appie wat avondeten gekocht en om 18:00 uur was ik weer bij de camper. Wat blijkt; 2 Pieterpadters die ik onderweg al was tegengekomen, stonden met hun buscamper náást me! Heel aardige mensen uit Noord-Limburg! Het was de eerste keer dat ik mensen tegen kwam die ook gebruik maakten van hun camper bij het wandelen van het Pieterpad! Zo, de 8e etappe zit er op, goed gegaan en weer een mooi stukje Nederland gezien vandaag!

Vogels rond de camperplaats, in het park en in de volière in Hardenberg