Ik heb nu etappe 1 t/m 26 gelopen, totaal 498 km. Nog 0 km te gaan tot de Pietersberg!

Etappe 9: Hardenberg - Ommen - 21 km

Zondag 3 juni 2018 --- ca. 22 gr. geen zon - grijze lucht

9e Etappe: Hardenberg - Ommen: 21 km (gesplitst - tot Rheeze = 5 1/2 km)

Na het ontbijt met een omweggetje naar Rheeze gefietst. In Hardenberg nog gauw ff de Oele Mölle gekiekt. Bij het prachtige restaurant De Rheezer Kamer een "emmer" koffie gedronken (dat was een flinke bak lekkere koffie!). M'n fiets daar gestald en 5,5 km van Rheeze naar Hardenberg (+ camper) gewandeld, de eerste km's van de volgende = 9e etappe. Op m'n sandalen (dat viel niet eens tegen!), vanwege de blauwe teennagels die ik de 2 vorige etappes opgelopen heb door met kletsnatte schoenen en sokken te lopen!

Blauwe nagels van natte sokken en schoenen in de 2 laatste etappes ...  mss heb ik tóch nieuwe schoenen nodig!

De Rheezer Kamer - héérlijke "bak" koffie!

De Rheezer Kamer - "tuin"stoelen, haha

Mooi stukje natuur, eerst over de Overijsselse Vecht, dan langs/in/door/over de "Molengoot", de Rheezermaten (graslanden), de Heemser hooilanden, de Vechtdalcorridor. Er waren verschillende mooie poelen waarin kikkers zich goed lieten horen, ze maakten er een fijn feestje van! Een paar fietsers vonden het maar een "rotherrie", nou ja!

De Vecht en de Molengoot tussen Hardenberg en Rheeze

Hardenberg - Molen De Oele Mölle

Poelen vol kwakende kikkers

Tussen Hardenberg en Rheeze

Veel bloeiende braamstruiken, overal onderweg!

Het wordt hier al wat glooiend ...

Ik was om 13:45 uur weer bij de camper. Nog lekker buiten gezeten en genoten van alle watervogels met jongen in het park. Witte en andere ganzen, waterkipkes, eenden en mètkoterkes (da's Woerkums voor meerkoetjes). Eind van de middag naar huis gereden.

De Indische (of streepkop) gans is net als de nijlgans vanaf 1986 in Nederland gaan broeden dankzij uit volières ontsnapte vogels. Door de markante koptekening en het lichtgrijze verenkleed valt de soort vaak op in groepen ganzen.

Vrijdag 22 juni 2018 --- ca. 18 gr. dikke buien met veel wind - soms zon

9e Etappe: Hardenberg - Ommen: 21 km (gesplitste etappe - vervolg: Rheeze - Ommen 16 km)

Voor m'n verjaardag alvast een geweldig cadeau gekregen van m'n gezin! Een flinke bijdrage voor een paar nieuwe wandelschoenen. Ná wat speurwerk tóch weer voor mijn oude vertrouwde merk gegaan!  Ik ben er superblij mee!

De oude schoenen, 15 jaar mee gewandeld. Ze hebben heel wat van Europa gezien! Ze zijn nu écht versleten!

Dit zijn ze dan, de nieuwe! Wéér 15 jaar? Dan ben ik 85!!! Ik heb er ook nog bijpassende sokken bij gekocht!

Maar goed, gisteren 21 juni 's avonds, na veel files en vertraging, aangekomen in Rheeze op de SVR Camping van de Fam. Veurink. Het Pieterpad loopt op een kilometertje van de Camping. Ik had eerst mijn fiets nog gestald op het station in Hardenberg, zo'n 4 km van Rheeze, zodat ik morgen na de wandeling terug kan fietsen naar de Camping.

Avond-ommetje bij de Camping - schuurtje ...

Avond-ommetje bij de Camping - (oud) bankje ...

Avond-ommetje bij de Camping - boerengolf ...

Hoe het kwam weet ik niet, maar het wandelen viel me zwaar vandaag. Om 10:00 uur begonnen, eerst 1,5 km naar het Pieterpad gelopen en toen 1,5 km naar Rheeze, waar ik de vorige keer geëindigd ben. Het is een klein esdorp met een brink in het midden. De boerderijen staan om de brink. Ze hebben schuren met fraaie sierpatronen van gevlochten stro en grote poorten aan de voorkant zodat  er rechtstreeks vanaf de brink bevoorraad kon worden.

Rheeze - schuren met fraaie stromotieven en grote deuren

Rheeze - de Brink

Lange, maar mooie stukken gelopen door de Boswachterij van Hardenberg, grotendeels na 1930 aangelegd door Staatsbosbeheer tijdens de "Werkverschaffing" (oftewel Dwangarbeid!).

Misschien is Abraham een leuke vent, maar ik ga toch niet op hem wachten (smile) -

- hoewel, als tie híer woont .... (Abraham ...) bedenk ik me misschien wel

Boswachterij Hardenberg - Diffelerveld

Boswachterij Hardenberg - aan de rand van het bos

En dan ... kom ik eindelijk bij het "Toetjesbankje"! Ik had er al veel over gelezen en gehoord! Een picknicktafel met  extra tuinstoelen. Een koelbox met potjes boerenyoghurt, stukjes kaas en flesjes water. Een briefje op tafel met een welkomstwoord en de prijzen van de dingen in de koelbox.  Het wordt allemaal verzorgd door een familie die daar naast het Pieterpad woont! Er was nét  een hoosbui! Gelukkig staat er naast het toetjesbankje een grote boom, daar kon ik achter en onder schuilen. Er kwam nog een stel aan, met z'n drieën hebben we de koelbox geplunderd! (nee hoor, haha, alleen een yoghurtje en een blokje kaas). We moesten even zoeken naar het geldkistje ... we deden er ieder een paar euro in maar we gingen niet zitten, alles was kleddernat!

Het Toetjesbankje! Onder/achter de grote boom links kon ik schuilen voor een fikse hoosbui!

Het Toetjesbankje! We gaan niet zitten, alles is kleddernat!

Het Pieterpad steekt het Vechtdal over tussen de hoger gelegen oevers. Tientallen nieuwsgierige koeien kwamen dichterbij toen ik foto's stond te maken van de afgedamde rivierloop. Meteen daarna ging het over de stuw bij Junne. Naast de stuw is een vistrap aangelegd om vissen in staat te stellen naar de hoger gelegen paaiplaatsen te zwemmen.

Stuw bij Junne - nieuwsgierige koeien

Stuw bij Junne - afgedamde nevengeul van de Vecht

Stuw bij Junne - zonder sluis want verderop is geen scheepvaart meer mogelijk

Stuw bij Junne - plezier met een paar andere Pieterpadlopers

Stuw bij Junne - Vistrap

Stuw bij Junne

Aan de andere kant van de Vecht liep ik door Boswachterij Ommen met ouder, gemengd bos. Omhoog en omlaag loopt het pad door en over de rivierduinen. Vlak ernaast hooi, akker en weidelanden en natte broekbossen. Groot contrast! In het bos ligt nog een restant stuifzand, dat ze "De Sahara" noemen! Het deed met sterk denken aan onze Drunense en Loonse Duinen!

Zomaar een hek

Regendruppels op m'n lens!

Bij de "Sahara" in Boswachterij Ommen

Boswachterij Ommen - pakkend opschrift op een bankje

Vergane glorie

Over zanderige rivierduinpaden

Boswachterij Ommen - bankje met "gat" voor een boom. Het opschrift staat op de andere foto

Vingerhoedskruid, bloeiende wilde kamperfoelie, witte vlindertjes en één Atalanta, zwaluwen laag vliegend tussen de koeien, de hele dag het ruisen van de harde wind hoog boven in de bomen en nog veel meer moois! Het zijn de kleine dingen die het doen! Ondanks de 2 regenbuien een prachtige dag!

Aangekomen in Ommen moest ik nog 1,5 km naar het station lopen. Om 17:07 uur had ik de trein naar Hardenberg, waar m'n fiets nog keurig in het fietsenrek stond. Toen de 4 km naar de Camping in Rheeze gefietst met een ommetje langs de 2 molens in Hardenberg.

De volgende dag, zaterdag 23 juni, lekker gerelaxed, uitgebreid koffie gedronken met de beheerders van de Camping.

's Middags naar Camperplaats De Stekkenkamp in Ommen gereden. Op de fiets het centrum van Ommen alvast "bekeken" en wat te eten gekocht. Morgen etappe 10 van het Pieterpad, van Ommen naar Hellendoorn, 21 km.

Ommen - restaurant, patisserie en ijscafé Ekkelenkamp - menig Pieterpadter zal hier een ijsje hebben gegeten! Ik ook hoor! Aardbeien/Cheesecake, mjammie!

Ommen - Konijnenbeltsmolen uit 1806 - tijdelijk maar 2 wieken, de andere 2 worden gerestaureerd - tegenwoordig in gebruik als expositieruimte

Ommen - Millenniumkunstwerk 'De Wulp'. Het beeld is van staal en cederhout

Ommen - Molen Den Oord, een zeskante molen waarschijnlijk uit de Zaanstreek en in 1824 via Deventer in Ommen geplaatst